Edzés, teljesítményfokozás, táplálkozás, és minden más

Ben Fitness and Performance

Tour de France legendák

Néhány érdekes történet a legnagyobb kerékpáros körversenyről

2017. július 06. - BFP training

Ahogy minden évben, ha július, akkor Tour de France. A világ legismertebb háromhetes körversenye idén is nagy versenyt ígér, és bár még csak - miközben ezt írom - öt szakasz ment le, már hozott annyi drámát és izgalmat, amit azért nem sokan vártak. A világbajnokot és a sprintpontverseny győztes-várományosát, Peter Sagant kizárták egy vitatott eset után, illetve az első hegyi befutón egymásnak estek a nagy nevek, és bizony másodpercek kerültek kiosztásra. Az izgalmak természetesen ettől csak fokozódnak, és vasárnap eljön az első igazi hegyi szakasz is - messze még a három hét vége, és nagy lesz a küzdelem a sárga trikóért. De mi tette a Tour de France-ot a legnagyobbá? Erről szedtem össze néhány érdekes történetet a múltból. 

A kezdetek

A verseny 1903-ban rajtolt el először. Ekkor még jóval hosszabb szakaszokat tettek meg a versenyzők - hat szakaszt kellett teljesíteni, éjszaka indultak el, és másnap estig kerékpároztak. Nem nagyon volt taktika - a versenyzők gyakorlatilag lehajtották a fejüket, és a lehető leggyorsabban végigpedáloztak az országon. Az első győztes Maurice Garin lett, aki az első szakaszt is megnyerte - ez a szakasz 467 km volt, és 17 óra 45 perc alatt teljesítette. Egy perccel volt gyorsabb a másodiknál, és 21 órával az utolsónál. 6000 frankot kapott a győzelemért, ez egy akkori kéményseprő havi bérének felelt meg. A következő évben nekifutott, hogy megvédje címét, de elvitte a hév - pontosabban a vonat. Kizárták csalásért, ugyanis vonattal utazott, hogy megnyerje a versenyt. 

Nehéz nap után jól esik egy sör

A verseny során az első években normális volt, hogy rendszeresen fogyasztottak alkoholt az úton. Ez egészen az 1960-as évekig kitartó szokás volt, amikor is mint teljesítményfokozó dopping, tiltólistára került a verseny közben. Nem csak az alkohol volt teljesen normális dolog a régi időkben, sok versenyző dohányzott is út közben - ezt azért ma már nehéz elképzelni.beerdrinktourdefrance.jpg

Eugene Christophe, a kerékpáros kovács

A francia kerékpáros, aki a Tour történetében először hordhatta a sárga trikót - ezt a tradíciót 1911-ben vezették be - problémás helyzetbe került 1913-ban. Mivel a kerékpárja tönkrement a Pireneusok megmászása közben, elvesztette a reményt a végső győzelemre, de nem adta fel. A szabályok a verseny egyéni teljesítését írták elő, így maga cipelte el a kerékpárt egy két órára lévő kovácshoz, hogy új villát kovácsoljon magának. A szerencsétlenségéhez még hozzátartozik az is, hogy a rendezők megbüntették további három percre, mert engedte, hogy valaki pumpálja helyette a kovács fújtatóját. Lent a képen nem feltétlen Eugene látható, viszont ő is hasonlóképp szállíthatta kerékpárját.

letoltes.jpg

Nem épp feminista verseny

A tour mezőnye csak férfiakból áll - nem indulhat női versenyző a nagy körversenyen. Volt egy női Tour de France is 1984-től 1989-ig, de nem kapott elég médiafigyelmet, illetve nem vonzott elég érdeklődőt a folytatáshoz. Pedig ott is voltak megkapó történetek - Marianne Martin sztorija például, itt utánaolvashatsz. 2014-ben újra próbálkoztak egy "La Course by Le Tour de France" nevű versennyel, de az sem lett túl sikeres rendezés. 

Sajnálatos esetek

Sajnos halálesetek is történtek a nagy verseny során. Összesen négy versenyző és húsz néző vesztette életét a verseny történelmében. Adolphe Helière 1910-ben pihenőnapon vesztette életét, vízbe fulladt. Francisco Cepada sajnálatos esete már verseny közben történt, egy lejtmenetben a Col du Galibierről jövet elvesztette az irányítást és szakadékba zuhant. 1964-ben egy teherautó sodródott ki egy kanyarban, a balesetben húsz néző vesztette életét, ez mai napig a francia sport egyik legnagyobb tragédiája. 1967-ben a dopping vezetett halálos esethez. Tom Simpson az Alpe d'Huez mászása közben esett össze és halt meg, vérében alkoholt és amfetamint mutattak ki - a szervezete nem érzékelte, mikor kell leállni. 1995-ben Fabio Casartelli vesztette életét, amikor egy lejtmenet során 55 km/h-val nekicsapódott egy betonoszlopnak. Ekkor még nem volt kötelező a bukósisak viselete.

Érdekes csalások

Természetesen az egyik leghíresebb csaláson kapott versenyző Lance Armstrong, de nem kívánok állást foglalni arról, hogy abban az időben az általa használt dopping mennyire volt csalás abban a mezőnyben. Viszont vannak kreatív ötletek is a Tour de France történetében. Az 1904-es vonatozásról már írtam fentebb, ugyanebben az évben történt az, hogy Hippolyte Aucouturier egy dugót és damilt használva egy autóval vontatta magát. A dugót a fogai között tartotta, és remélte, hogy így nem bukik le - nem lett igaza. Ugyanebben az évben egy másik versenyzőt a rajongói segítették, amikor áthaladt városán, a lakosok elállták a többi versenyző útját. Később, 1947-ben is volt egy emlékezetes eset. Jean Robic ólommal tömött kulacsokat kapott a segítőitől a lejtmenetekben, hogy gyorsabb legyen.

jeanrobiccheat.jpg

A Tour de France egy legendás verseny, ami minden évben olyan történeteket ír, melyek a legnagyobbá teszik a kerékpáros versenyek között. Remélem, hogy az idei verseny továbbra is ilyen izgalmas és mozgalmas marad, mint ahogy az kezdődött - mindenkinek jó szórakozást hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bfptraining.blog.hu/api/trackback/id/tr6712644777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.07.06. 18:56:18

Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy 216 km után a véghajrában valaki - pontosabban Kittel -, 4-5 km-rel gyorsabb, mint a hasonlóan jó sprinterek.
Hetven kilométer per óra sebességgel alapból is nehéz, hát még ennyi táv után.
Szerintem itt is olyan szer lehet a segítő, mint Amstrong esetében, azaz valamilyen eddig még(!!!) nem illegális szteroid.
Viszont most annyi a változás, hogy a mintákat 10 évig is megőrzik, és ahogy fejlődik a doppingellenes
vizsgálat, úgy fog csúfosan véget érni néhány versenyző pályafutása.
Ennyi.

Burgermeister 2017.07.06. 19:33:17

Vagy vmilyen elektromos meghajtás van a bringában amit még nem tudnak kimutatni.
Vagy egy UFO a faszi.

BFP training 2017.07.06. 20:30:16

@Látens Inszinuáció: Értem amit írsz, én viszont nem vagyok ennyire borúlátó. Valószínűleg ki fog derülni sok minden, ahogy a megőrzött mintákat újra ellenőrzik újabb és újabb szerekre, de nem mondanám rá egyből az ilyen teljesítményre, hogy dopping. 216 km tekeréshez más energiaraktárakből dolgozik a szervezet, mint egy 20 másodperces 70km/h-s sprintnél - ez önmagában egyáltalán nem bizonyíték semmire, tudom.
Armstrong esetében egy már akkor illegális szer volt a ludas, csak a kimutatás volt nagyon nehézkes. A vérdopping egy olyan dologgal operál, amit a szervezet önmaga is termel, ezért volt szinte lehetetlen a bizonyítás. Lehet, hogy most is kapnak valami ilyen szert a sportolók? Persze hogy lehetséges, már a géndopping sem számít újdonságnak, azt meg labor legyen a talpán, ami kimutatja. Ehhez viszont a személyes véleményem az, hogy a munkát ezek mellett kell hozzátenni. Dopping ide vagy oda, olyan kemény edzéseket kell lenyomni sorozatban, éveken keresztül, amit a nem élsportoló el sem tud képzelni. Ezeket pedig nem a dopping végzi el, hanem az akarat. Ezek után pedig ugye van a vita, hogy akkor miért illegális a dopping egyáltalán? Nagyon nehéz téma, ami azért jóval tovább mutat, mint egy komment egy blogbejegyzés alatt, viszont nagyon szívesen elolvasom a véleményedet - nem kóstolgatás, nem irónia, tényleg szívesen olvasok érveket, gondolatokat.
@Burgermeister: Az elektromos meghajtás sokszor szóba került a Tour-on, vizsgálják is hőkamerával, csak arról bebizonyították, hogy nem feltétlen hatásos. Legutóbb az esést-követően-felfelé-induló-kerékpár esete volt nagyon gyanús ebben, talán két vagy három éve - azt érdemes megnézni, ha nem láttad még. Hogy UFO-e amúgy a csávó, azt nem tudom, de ezt a kérdést sokszor felteszem magamnak én is a Tour közben :D

Alick 2017.07.07. 07:47:58

Az Alpe d'Huez-i időket összevetve megsaccolható, hogy az EPO és társai kb. 10 %-kal jobb időt jelentenek a kemény hegymenetben.

www.climbing-records.com/2013/07/all-time-top-100-fastest-rides-on.html

vs. amatőr idők:

www.strava.com/segments/661401
süti beállítások módosítása